Sinds de coronacrisis worden bedrijven nog meer aan het denken gezet over slimmere mobiliteit van hun werknemers. Drukte in de steden door verkeer en parkeren neemt alsmaar toe, ondanks het feit dat organisaties zich steeds meer flexibel inrichten. Ronald Haanstra, directeur van Mobility Mixx geeft zijn visie op de toekomst van mobiliteit bij zakelijke reizigers.
Waarom wordt mobiliteit steeds belangrijker?
Organisaties worden steeds flexibeler ingericht, waarbij het er minder toe doet vanaf welke fysieke locatie en op welk moment je werkt. Daarnaast neemt de verkeersdruk en de parkeerproblematiek in de stedelijke gebieden dusdanig toe, dat op de drukste momenten vertragingen en opstoppingen ontstaan. Bovendien groeien de parkeerkosten en nemen stilstaande auto’s steeds meer waardevolle ruimte in. Hierdoor ontstaat er vanzelf de behoefte bij zakelijke reizigers en werkgevers, om na te denken over slimmere vormen van mobiliteit.
Wat zijn de huidige uitdagingen en wensen van organisaties?
Kosten spelen altijd wel een rol. Een gemiddelde organisatie is jaarlijks tussen de €500 en €3.000 per werknemer kwijt aan reiskosten en dan hebben we het nog niet over de leaserijders en de kosten van de parkeerplekken. Onze ervaring is dat het zonder ingrijpende maatregelen 10 tot 20 procent goedkoper kan. Daarnaast is duurzaamheid nu heel belangrijk; hoe begeleid je collega’s bij de overgang van een auto op fossiele brandstof naar schonere alternatieven? De behoefte aan alternatieven leeft vooral onder de jongere werknemers, die zich over het algemeen minder hechten aan materieel bezit. Daarbij wordt de onvermijdelijke bijtelling steeds minder aantrekkelijk. Met name voor die doelgroep willen werkgevers wel graag aantrekkelijk zijn. Tenslotte is er ergernis over de administratieve rompslomp van het regelen van de verschillende reissoorten en het declareren van kosten.
Waarom leggen jullie juist nu de nadruk op bewegingsvrijheid?
De ‘intelligente lockdown’ in Nederland heeft blootgelegd dat heel veel bedrijven en instellingen veel minder mobiel zijn dan ze zouden willen. Werknemers werken momenteel massaal afwisselend thuis, op kantoor of op een externe locatie en dat lijkt een blijvende trend. Ondertussen zitten deze organisaties wel vast aan contracten voor het (lease)wagenpark en de OV-trajectabonnementen. Die lasten lopen gewoon door, of er gebruik van wordt gemaakt of niet. Dat stimuleert collega’s niet om bijvoorbeeld twee per week met de fiets te komen en de andere dagen per auto of OV. Het besef dringt door; dit kan slimmer. Bijvoorbeeld door iedere werknemer een eigen mobiliteitsbudget te geven.
Welke belemmeringen kunnen organisaties verwachten als ze dit willen doen?
De meeste bedrijven zijn gebonden aan contractuele afspraken met zowel de aanbieders van mobiliteit, zoals een leasemaatschappij, als de afnemers, hun eigen werknemers via de arbeidsvoorwaarden. Wij merken dat leasemaatschappijen graag meedenken over een meer flexibele en complete inrichting van mobiliteit, ook als dat betekent dat bestaande contracten moeten worden opengebroken. Dit vraagt om maatwerk, waar wij als onafhankelijke partij een belangrijke rol in spelen.
Wat betreft de arbeidsvoorwaarden is onze ervaring dat draagvlak enorm helpt bij de interne onderhandelingen over veranderingen op dit gebied. Wij helpen daarbij, door te werken met pilots en probeerperiodes. Een gedeelte van de werknemers kan dan vast kennis maken met slimme mobiliteit en gelijk ervaren wat het scheelt voor de eigen portemonnee. Het draagvlak wat dan ontstaat helpt de werkgever bij het doorvoeren van een nieuw beleid.
Waar moet je als organisatie beginnen als je de mobiliteit slimmer wilt aanpakken?
Onze ervaring is dat het begint bij inzicht en bewustwording door middel van een mobiliteitsscan. We maken samen met onze klanten inzichtelijk hoe de mobiliteit nu geregeld is binnen de organisatie en wat de behoeften zijn voor verbetering. Dan wordt er vanzelf duidelijk welke van onze oplossingen hierbij aansluiten en ontstaat er enthousiasme bij zowel de werkgever als de werknemers.
Bent u benieuwd hoe de mobiliteit van uw organisatie slimmer kan? Neem contact op met Mobility Mixx voor een vrijblijvend advies.
Over Mobility Mixx
Mobility Mixx is al bijna twintig jaar actief als aanbieder van mobiliteitsoplossingen voor organisaties die het reizen door werknemers beter willen regelen. Duizenden werknemers gebruiken de MixxCard en Mixx app voor hun woonwerk en zakelijke reizen per OV, auto, fiets of alternatief vervoersmiddel. Voor alle diensten Mobility Mixx is het uitgangspunt dat je als reiziger alleen betaalt als je ze gebruikt. Meer informatie op www.mobilitymixx.nl.