Over de Nederlandse laadinfrastructuur bestaan verschillende misconcepties, zo merken Onoph Caron van ElaadNL en Nancy Kabalt van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL). Ze bespreken er enkele.
Elektrisch rijden maakt slechts een minimaal verschil
“Dit is een onjuiste gedachte. Aanpassingen in mobiliteit kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het bereiken van de klimaatdoelen van 2030. De doelstelling voor de sector mobiliteit is een besparing van meer dan zeven miljoen ton CO2. Zowel bedrijven als particulieren kunnen hierin natuurlijk een rol spelen”, zegt Nancy Kabalt.
De kans om met een elektrische auto stil te komen te staan is aanzienlijk
Het risico op stilstand is volgens Kabalt en Caron de laatste jaren alleen maar kleiner geworden. Nederland kent een hoge dichtheid. Om precies te zijn: zelfs de hoogste laadpaaldichtheid ter wereld, volgens Kabalt. “Verspreid over het land tellen we nu ongeveer 75.000 oplaadpunten en 2.400 snelladers. Dit cijfer wordt tot 2030 opgeschroefd naar 1,7 miljoen”, zegt zij. Naast thuisladen is een snellaadpunt vaak niet ver weg. Bovendien is het bereik van elektrische auto’s fors gestegen.
De energie uit laadpunten is niet schoon. Hierdoor is elektrisch rijden helemaal niet zo duurzaam
Een misverstand dat wordt bestreden door beide. Gebruikers hebben natuurlijk tot op zekere hoogte zelf de controle over het soort energie dat er thuis in de auto verdwijnt. “De gedachte heerst soms dat energie uit publieke laadpunten niet schoon is. Bij alle punten is er echter sprake van zonne- en windenergie. Én elektrische auto’s verbruiken gewoon veel minder energie doordat ze veel efficiënter zijn, dus naast het feit dat je kunt rijden op groene stroom verbruik je ook nog eens minder energie”, zegt Caron.
Een laadpaal is prijzig
De prijs van laadpunten is in de loop der jaren gedaald. Goede laadapparatuur is al verkrijgbaar voor een paar honderd euro. Bovendien gaat het volgens Kabalt en Caron om het grotere plaatje. Daarin spelen meerdere factoren een rol. De kosten van elektrisch laden bijvoorbeeld, die per kilometer gemiddeld een kwart bedragen van die van benzine. Bovendien zijn er subsidies beschikbaar voor elektrisch rijden.
Kabalt: “Helaas bestaat er nog angst voor het onbekende. Hopelijk kan meer transparantie -bijvoorbeeld over hoe de kosten zijn opgebouwd- de koudwatervrees wegnemen. Elektrisch rijden heeft veel voordelen. Het is stiller en comfortabeler, en bezoekjes aan het tankstation behoren tot het verleden. Kortom: wat houdt je tegen?”