Artificiële intelligentie dringt steeds dieper in het bedrijfsleven door. Voor bedrijven wordt het zaak tijdig op de voortsnellende trein te springen, want de voordelen zijn legio. Voor hen heeft Lenovo een uitgebreide AI-portfolio in de aanbieding, die gaat van advies tot implementatie en support, zodat bedrijven AI optimaal kunnen benutten.
Hoe kunnen slimme AI-toepassingen waarde toevoegen aan bedrijven en organisaties?
Robbert Tan, Countrymanager, Solutions & Services Group: “Op diverse domeinen kan AI strategisch worden ingezet: zowel bij IT-operations als bij supply chain management, het optimaliseren van de klantentevredenheid, kostenreductie, het behalen van omzetgroei. Een mooi voorbeeld is Lenovo’s Care Of One platform dat gekoppeld wordt aan IT-beheerdienstverlening: een rist IT operationele zaken wordt zo geautomatiseerd”, vertelt Tan. “Concreet: AI-monitoring kan bijvoorbeeld een slecht werkende batterij voortijdig detecteren, waarna via chatbot-interactie een oplossing met de eindgebruiker wordt gezocht, zonder tussenkomst van een eerstelijnshelpdesk. Problemen worden m.a.w. sneller ontdekt én verholpen, downtime of escalerende werksituaties vermeden. Net zo goed kan het platform connecteren met een HR- of CRM-systeem: door die informatiebronnen te centraliseren in één omgeving kan GenAI ook nieuwe data genereren.”
Zijn bedrijven klaar voor de AI-omwenteling?
“De meerderheid heeft al stappen gezet om AI in een of andere vorm te implementeren, maar niet iedereen staat even ver. 44% van de Nederlandse bedrijven gebruikt intussen AI, terwijl 56% nog in de planningsfase zit”, legt Tan uit. “Bedrijven die al met AI werken zoeken naar nieuwe toepassingen, terwijl anderen nog bezig zijn hun IT- en data-architectuur aan te passen. Met AI-investeringen die naar verwachting in 2025 ruim verdrievoudigen, wordt de impact op het bedrijfsleven alleen maar groter.”
Ongeacht waar een bedrijf zich AI-gewijs bevindt: op welke manier biedt Lenovo ondersteuning?
Tan: “Lenovo helpt klanten met het opbouwen of moderniseren van hun data-architectuur én IT-infrastructuur. Het biedt producten en diensten aan in drie domeinen van AI: het publieke AI-domein waartoe bv. ChatGPT behoort, enterprise AI (AI-toepassingen die draaien binnen de bedrijfsomgeving) en met de intrede van AI-pc’s zien we nu ook een shift naar het persoonlijke domein, waar AI-modellen lokaal op het eigen device kunnen draaien. Dat maakt de cloud overbodig, met meer dataprivacy en minder nood aan een netwerk tot gevolg. We leveren overigens niet alleen de technologie, we defi niëren ook use-cases en stellen van daaruit een roadmap op. AI zo performant mogelijk inzetten voor zoveel mogelijk klanten: dat is onze missie.”