Ondernemers die zichzelf voortdurend opnieuw uitvinden, kunnen enorme groei laten zien. Tot die conclusie komt Willem Overbosch, directeur van Dutch Network Group (DNG) in Utrecht.
Willem Overbosch
Directeur van Dutch Network Group
“Wie de snelle ontwikkelingen van tegenwoordig omarmt, opent de deur naar nieuwe kansen”, vat Overbosch samen. Zo maken oude, vanzelfsprekende structuren in onze samenleving en economie plaats voor telkens vernieuwende structuren. “Op die golven wil je meegaan.” Daarnaast zijn doelgroepen steeds slechter te definiëren. “De klassieke marktsegmenten raken achterhaald.“
DNG, bekend van MKBServicedesk.nl en De
Zaak, bereikt 750.000 ondernemers per maand. Diepgaande analyse van hun vragen,
directe gesprekken maar ook sessies met experts zoals trendstrateeg Richard
Lamb en trendtoepasser Chantal Verweij resulteerden voor het vijfde jaar in
DNG’s richtinggevende rapport MKB Trends.
‘Straks’ is te laat, het toverwoord is ‘NU’, luidt trend drie. “Wie
sneller en real-time in staat is op de klantvraag in te spelen, staat meteen
met 3-0 voor. Vergeet daarbij niet dat duurzaamheid en sociaal ondernemerschap
niet meer weg te denken zijn in businessmodellen van de toekomst.”
Trend één: Van oude naar nieuwe structuren
Overbosch: “Er is sprake van een nieuwe, duurzamere werkelijkheid, waar platformen als Facebook, Uber en Airbnb ons leven bepalen. Platforms ontsluiten bestaande capaciteit, of dat nou diensten zijn, materialen of goederen. De zoektocht van de consument begint steeds vaker vanuit zo’n platform. Wil je hem bereiken, dan heb je als ondernemer eigenlijk alleen maar de keuze zelf een platform te starten, dus ook voor anderen, ofwel je aan te sluiten bij een of meerdere bestaande platforms. Ondernemers die hier handig op inspelen kunnen hier voordeel uit halen.”
Ronald van den Hoff, oprichter van Seats2meet en auteur van het boek ‘Society 3.0’, ziet in platforms dan ook grote kansen voor ondernemers in het mkb: “Ik geloof niet dat de wereld straks geregeerd zou worden door grote bedrijven. Het gaat er juist om op slimme wijze nieuwe, waarde toevoegende verbindingen te leggen. Vooral op lokaal niveau en mkb-bedrijven kunnen dat als geen ander.”
Van den Hoff zette Seats2meet enkele jaren geleden op als laagdrempelige online aanbieder van werkplekken in allerlei steden. “Langzaamaan sloten zich steeds meer partners aan. Horecagelegenheden, bedrijven die kantoorruimte over hebben maar bijvoorbeeld ook scholen en bibliotheken. Inmiddels koppelen we met Seats2meet ‘locals’, dankzij kunstmatige intelligentie, relevante professionals aan elkaar om samen thuis aan de keukentafel te werken. Zo zijn we steeds meer een techbedrijf geworden dat waardevolle matches kan maken.”
Door platforms ontstaan nieuwe kansen. “Rondom Airbnb-verhuurders gaan bedrijven schoonmaak- of sleuteldiensten aanbieden. Er komen hotels waar werknomaden langere tijd kunnen verblijven en er ontstaan midden in woonwijken nu 3D-printlocaties waar je terecht kan voor je productie. In de toekomst lopen al die combinaties zelfs volledig door elkaar heen.”
Trend twee: Van vaste segmenten naar vloeibaar gedrag
Volgens Willem Overbosch van DNG vallen alle hokjes, grenzen en houvast weg die we tot nu toe hanteerden in doelgroep benadering en klantfocus. “De klassieke seizoenen zijn vervaagd omdat die nu bepaald worden door de verkoopseizoenen van de retailers.”
Denk je nog in klassiek omlijnde doelgroepen van een aantal werknemers, omzet of branche, dan kun je beter stoppen.
De ‘gemiddelde klant’ bestaat niet meer, zegt hij, verwijzend naar het pronkgedrag op platforms als Facebook, Instagram en Pinterest. “Mensen voelen zich juist bovengemiddeld en uniek, wat vraagt om een veel flexibelere benadering. Denk je nog in klassiek omlijnde doelgroepen van een aantal werknemers, omzet of branche, dan kun je beter stoppen.
Omarm de nieuwe indelingen die gebaseerd zijn op mensen met drang tot opstarten en vernieuwen, werken vanuit passie of traditie, of de zakelijke groeiambitie.” Hoe hard bestaande indelingen beginnen te kraken, bewijst het verhaal van onderneemster Esther Jacobs, auteur van het boek ‘Digital Nomads’. Toen zij enkele jaren geleden besloot haar opdrachten voortaan al reizend uit te voeren, belandde ze tussen wal en schip in de traditionele economie.
“De gemeente schreef me zomaar uit, omdat ik te weinig thuis was. Maar zonder vaste woon- of verblijfplaats maak je op tal van rechten geen aanspraak meer. Ook de Belastingdienst weet er niet mee om te gaan. Tot het ministerie aan toe is er tevergeefs overleg geweest, maar ik kom het systeem niet meer terug in. Uiteindelijk ben ik het positieve er maar van gaan inzien en dat is dat ik vrijer ben dan wie dan ook.”
Trend drie: Van straks naar nu, gewoon omdat het kan
De derde trend is dat het geduld verdwijnt, zegt Overbosch. “Wie ‘s ochtends bij Bol.com of Coolblue iets bestelt, wil het zo snel mogelijk in huis hebben. We willen het niet morgen, maar nú! En we willen nú weten hoe hard we lopen en hoe fit we zijn. We willen nú weten wat we bijdragen aan een betere duurzame wereld.”
De consument verwacht dus op zijn wenken bediend te worden en wel direct. “Daarvoor moet je de klant extreem goed leren kennen. Onmisbaar daarvoor wordt de drietrapsraket van data, naar analytics, naar insights. En dat is geen rocket science meer, Google Analytics biedt zelfs al een realtime ‘Assistent’ die je helpt om je data te interpreteren. Waarom? Omdat je er onmiddellijk mee aan de slag wil en omdat het kan.”
Ook ondernemers zelf doen er verstandig aan het wachten overboord te gooien, zegt Leen Zevenbergen, CEO van zonnepanelenfabrikant Solarus en auteur van ‘‘t Is groen en groener wordt het niet’. ”In plaats van jarenlang uit te denken wat de gevolgen zouden kunnen zijn van stappen die je zet op basis van een visie, kun je beter aan de slag gaan en het gewoon gaan doen.”
De belangrijkste ontwikkelingen en technieken waar ondernemers nog vele jaren mee vooruit kunnen, hebben zich namelijk allang aangediend, onderstreept Zevenberg. “De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie is al tientallen jaren gaande, al heel snel zal iedereen ermee in contact komen. Op die kans hoef je dus niet te wachten, vraag jezelf af hoe het jouw bedrijf kan versterken.”
En dat geldt volgens hem al helemaal voor de duurzaamheidsvraag. “Die staat de komende decennia centraal in de directiekamer van elk bedrijf. Wie in de toekomst wil overleven, gaat daar antwoorden op verzinnen. Niet morgen, maar nu!”