Hoe zorg je er als bedrijf voor dat je werknemers boeit en bindt? Alice Diels, voorzitter van de NVP, het netwerk voor HR-professionals en HR-directeur van Sodexo, geeft antwoord op deze vraag.
“Gelukkige medewerkers, mensen die lekker in hun vel zitten, presteren beter. Dat is een klassieke win-win situatie waar én de werknemer én de werkgever van profiteert”, zegt Alice Diels. De achterliggende vraag daarbij is natuurlijk: hoe kun je als organisatie die optimale situatie bewerkstelligen?
Aandacht en leiderschap
“Dat is een proces waarin verschillende factoren een rol spelen,” legt Diels uit. “Van essentieel belang is allereerst dat je een medewerker aandacht geeft. Echte aandacht. Dat wil zeggen dat je als werkgever duidelijk en eerlijk bent en heldere feedback verstrekt. Bij het benoemen van de dingen die goed gaan, maar ook als er wat te verbeteren valt. Zo’n open en betrokken houding vereist leiderschap en is heel erg van invloed op hoe mensen functioneren.”
In de optiek van Alice Diels is dit een voortdurend proces, waarin telkens gekeken moet worden of een werknemer nog op de goede plek zit of dat het wellicht tijd is voor een vervolgstap. Wie kan doorgroeien, gaat meer voor de organisatie betekenen. Een effectief opererend bedrijf biedt die kansen aan en stimuleert het personeel om ze te pakken. Maar de werknemer zelf speelt er ook een rol in.
“Mensen moeten bij zichzelf nagaan: waar ben ik sterk in, waar zit mijn kracht en hoe zorg ik dat het beste uit mezelf haal? Daarnaast is het van groot belang dat ze zich blijven ontwikkelen”, benadrukt Alice Diels. “Veranderingen volgen elkaar in hoog tempo op: digitalisering, robotisering, aanpassing van werkprocessen. Als je dat allemaal goed bijhoudt, blijf je niet alleen fit voor je eigen baan of voor een andere job intern, maar ook voor de bredere arbeidsmarkt om je heen.”
“Een blije werknemer presteert beter”
Alice Diels, voorzitter NVP en HR-directeur Sodexo
Een belangrijk punt, want de andere kant van de medaille is natuurlijk de vraag of je als organisatie je mensen altijd maar wilt behouden. “Ook daar moet je van twee kanten het eerlijke gesprek over aangaan,” vindt Diels. “Hoe zie je als werknemer je eigen toekomst? Een baan kan nu perfect passen, maar is dat over een tijdje nog zo? Het is van groot belang om de lange termijn situatie te schetsen en te kijken of werkgever en werknemer ook dan nog een sterk duo vormen. Het moet heel natuurlijk worden dat je als bedrijf een veilige sfeer creëert waarin dat soort gesprekken kunnen plaatsvinden.”
Employee experience
Voortdurend de dialoog voeren dus, dat kan niet voldoende worden benadrukt. En doe dat ook vooral vanuit wederzijds perspectief, waarbij de visie van de werknemer minstens zo belangrijk is als die van het bedrijf. “We hebben het dan over de employee experience; vanuit de medewerker kijken naar de organisatie,” verduidelijkt Diels. “Dat is een heel wezenlijke pijler onder een stimulerende werkomgeving. Stel ik kom als nieuwe medewerker personeelslid binnen. Wat krijg ik dan, hoe ziet m’n onboarding eruit, hoe gedraagt mijn leidinggevende zich, hoe kan ik efficiënt aan m’n informatie komen? Hoe zorg je ervoor dat je dat soort zaken als werkgever goed geborgd hebt? Je ziet dat bedrijven daar steeds meer mee bezig zijn.”
Hightech en ‘hightouch’
“Dat contactmoment met je medewerker is echt het punt waar het om draait. Zorg dat je daarbij vanuit werknemersperspectief de goeie dingen doet. Ik zeg wel eens: we zitten in een wereld van hightech & ‘hightouch’. Je probeert als bedrijf van alles op een vlotte manier te regelen. Als je dan een contactmoment hebt met een werknemer, zorg dan dat het ook echt qualitytime is. En stel je daar gerust kwetsbaar in op. Wees zichtbaar, ga kriskras door de organisatie het gesprek aan. Of het nou op initiatief van de werknemer is, van een manager of van een andere leidinggevende, dat maakt niet uit.
De hele organisatie moet doordrongen zijn van het nut daarvan. Ga eens lunchen met een stagiair en vraag naar de eerste ervaringen. Wat gaat er goed, wat kan er beter? Dat is waardevol voor beide partijen. Stel voortdurend de status quo ter discussie. Vraag aan werknemers: wat zou je doen als je op mijn plaats zou zitten? Daar voelen mensen zich prettig bij. Wie ervaart dat zijn of haar inbreng serieus genomen wordt, zal zich verantwoordelijker voelen voor de organisatie en nóg meer toegevoegde waarde leveren.”
Meer weten?
De NVP organiseert op 14 maart 2019 een groot event rondom Employee Experience. Een experience over happy medewerkers en leiderschap. Voor meer informatie: www.nvp-hrnetwerk.nl.