‘De logistieke dienstverlening rond e-commerce ontwikkelt zich sneller dan ooit. Technologische innovaties in deze markt zijn daarbij key’ zegt Marco Dächer van Van der Helm.
Marco Dächer
Sales en Marketing Manager Van der Helm
Van der Helm is een 4PL logistieke dienstverlener die met behulp van een wereldwijd netwerk van agenten complete supply chain services levert, op basis van alle vormen van transport ter land, ter zee en door de lucht.
Er is veel ervaring opgebouwd met name met grotere klanten in de kleding en IT / elektronica industrie. ‘Inzetten op innovaties is essentieel in onze sector’, vertelt Marco Dächer, Sales en Marketing Manager bij het bedrijf met vestigingen in Moerdijk en Rhoon ‘De groei in e-commerceactiviteiten is enorm.
Van binnen en van buiten Europa naar Nederland verwachten we tot 2025 jaar-op-jaar een volumegroei van 10 à 15%. Dat kun je alleen maar aan met state of the art oplossingen. Zeker nu de arbeidsmarkt voor logistiek personeel steeds krapper wordt.’
Technologische innovaties
‘Een grote technologische doorbraak hebben we in 2017 bereikt met de ADAPTO , een door Vanderlande geproduceerd multi order-picking systeem met high speed liften dat 21 shuttles bevat en 21.000 kratten met producten, verdeeld over 9 gangen.
Per uur kunnen via de 6 inpakstations 1900 voorraadkratten naar de orderpicker worden getransporteerd. In 1 uur doen 6 medewerkers, wat vroeger bij traditioneel order-picking in 6 uur door 5 personen werd uitgevoerd. Er vindt nu een uitbreiding plaats van 11 gangen met een totale opslagcapaciteit van 50.000 kratten zonder dat het systeem hoeft stil te staan.
Een ander terrein waarop een belangrijke slag is gemaakt, is dat van de inklaring van zendingen van buiten de EU. We mogen en kunnen op basis van de door de douane verkregen Venue vergunning zendingen van soms 50.000 B2C pakketten per dag of meer met een elektronisch manifest inlezen en vereenvoudigd aangeven. Dat scheelt uren tijd.
Dat manifest bevat onder meer informatie over de aantallen, soorten en waarde van de producten, en uiteraard de naw-gegevens van de besteller. Veel aandacht wordt dan ook besteed aan het correct aanleveren van deze datasets.
Mensenwerk
‘Hoewel we volop inzetten op technologische innovaties en digitalisering, zijn bijvoorbeeld de retourzendingen voor het overgrote deel nog mensenwerk. Als een pakketje bij ons in het distributiecentrum terugkomt, moet er echt nog door een medewerker worden gekeken of alles wel teruggestuurd is en of er geen beschadigingen zijn.’E-commerce is dus ook nog vaak mensenwerk. En ook daar valt nog winst te behalen.
‘Sturen op sociale innovaties vinden we minimaal net zo belangrijk’, zegt Dächer. ‘We steken veel tijd en aandacht in het coachen, trainen en opleiden van de ruim 200 collega’s op alle afdelingen binnen de organisatie. We vragen ze dagelijks hoe ze hun werk efficiënter en effectiever kunnen inrichten.’
‘Dat is een voortdurend proces, waar uiteindelijk de klant ook van profiteert. Want hoewel technologische innovatie echt het sleutelwoord is in de logistieke wereld, gaat het bij het opzetten en uitvoeren van onze diensten vooral ook om de menselijke input en persoonlijk contact.’
‘Daarmee kan je als organisatie de wensen van de klant perfect vertalen in de uitvoering en het leveren van toegevoegde waarde op maat.’