Skip to main content
Home » Circulaire Economie » Het duurzame aspect van Dr. Hauschka: meer geven dan nemen
Sponsored

Kan een cosmeticamerk daadwerkelijk een duurzame impact maken? Dr. Hauschka meent van wel. In gesprek met CEO Marlijn van Straaten. “Circulair ondernemen is voor ons geen marketingtruc, maar een basisprincipe.”

Wat maakt Dr. Hauschka uniek?

“Plantenkennis en het ritme van de natuur brengen we samen in onze producten. Wij geloven dat de huid zichzelf kan regenereren; onze cosmetica stimuleert dat natuurlijke proces. Voor onze producten gebruiken we meer dan 500 natuurlijke ingrediënten, waarvan het merendeel afkomstig is uit onze eigen biodynamische tuinen in Duitsland. Zo creëren we effectieve producten die ook nog eens vriendelijk zijn voor de planeet. Onze focus ligt niet alleen op productinnovatie, maar ook op duurzaamheid in de breedste zin, van milieuvriendelijke verpakkingen tot eerlijke handelspartnerschappen.”

Duurzaamheid en circulariteit in de cosmetica-branche: hoe pakken jullie dat aan?

“We hanteren het principe van ‘meer geven dan nemen’. Een principe dat voelbaar is door de hele organisatie en keten. Zo gebruiken we voornamelijk natuurlijke en biologische ingrediënten, die zo ecologisch en duurzaam mogelijk worden geteeld. Daarnaast werken we met Fair Trade-partners en ethische, milieuvriendelijke leveranciers. Ook maken we veel gebruik van gerecycled materiaal en duurzame verpakkingen. Verder ondersteunen we de circulaire economie door te focussen op hergebruik van materialen en het ontwikkelen van gemakkelijk recyclebare producten. Een ander belangrijk aspect is educatie. We informeren onze partners en klanten over duurzame schoonheid en de impact van cosmetica op het milieu.”

De vraag naar natuurlijke en duurzame producten neemt toe. Met welke uitdagingen krijgen jullie te maken?

“Het is cruciaal om verantwoord te blijven groeien, zonder concessies te doen aan zowel de kwaliteit van producten als de duurzaamheid. We willen de bodem en ecosystemen niet uitputten. Een van de grootste uitdagingen is de schaalbaarheid van onze biodynamische en biologische landbouwmethoden. De natuur laat zich immers niet altijd sturen. Een mislukte oogst kan ervoor zorgen dat we minder of helemaal niet kunnen produceren. Soms hebben we meer tijd en zorg nodig om voldoende kwalitatieve ingrediënten te vinden, en dat betekent dat we soms ‘nee’ moeten verkopen aan consumenten. Ook het vinden van duurzame verpakkingen en productieprocessen die de ecologische voetafdruk minimaliseren, is een voortdurende uitdaging.”

Welke afwegingen worden er gemaakt bij het kiezen van gerecyclede verpakkingen?

“Het primaire verpakkingsmateriaal moet het product vooral beschermen tegen verontreinigingen, licht en zuurstof, zodat de kwaliteit behouden blijft. Het secundaire verpakkingsmateriaal beschermt tegen factoren zoals licht en breuken. Verder maken we zoveel mogelijk gebruik van gerecycled materiaal en ontwikkelen we verpakkingen die zo lang mogelijk recyclebaar zijn. Zo worden al onze aluminium tubes gemaakt van 100 procent gerecycled industrieel afval. Hiermee besparen we 95 procent energie, honderden tonnen CO2 en miljoenen liters water.”

Duurzaamheid lijkt steeds meer een trend te worden. Hoe kijkt u naar deze ontwikkeling?

“Al sinds onze oprichting in 1967 zijn biologische en biodynamische principes fundamentele onderdelen van Dr. Hauschka. Duurzaamheid is voor ons geen afvinkpunt in het jaarverslag; het is onze basis. Bij ons draait alles om de harmonie tussen onze producten, het menselijk lichaam en de natuur. Dit is een diepgewortelde filosofie waaraan we trouw blijven, zelfs nu duurzaamheid steeds meer een modewoord wordt. Dat neemt niet weg dat het goed is dat er steeds meer aandacht is voor duurzaamheid. Tegelijkertijd zie ik nog veel bedrijven in de cosmeticasector die zich schuldig maken aan ‘greenwashing’: ze maken duurzame claims zonder deze te kunnen onderbouwen. Bij ons staat juist ‘reverse thinking’ centraal. Een holistische benadering, van ingrediënten tot productie en van verpakking tot transport. Circulair ondernemen is voor ons geen marketingtruc, maar een basisprincipe, een manier van leven. Duurzaamheid is zien we dan ook niet als een trend, maar een blijvende verplichting.”

Marlijn van Straaten

CEO Dr. Hauschka

Next article