Waar veel sectoren vorig jaar flinke klappen te verduren kregen, bood de coronacrisis juist kansen voor Nederlandse fintechbedrijven. De vraag naar innovatieve financiële producten en diensten is aanzienlijk toegenomen.
In 2018 waren er 430 fintechbedrijven actief. Eind vorig jaar lag dat aantal al boven de 600. “Zowel in aantal als in omvang groeit deze sector explosief”, stelt Hans Biesheuvel, voorzitter Stichting Ondernemend Nederland.
Wat maakt Nederlandse fintech-sector zo bijzonder?
“Nederland is een klein land met een enorme potentiële markt buiten de landsgrenzen. Door die internationale gerichtheid, en door onze focus op kennis en techniek, zijn wij uitstekend in staat technieken en producten te ontwikkelen. Dat alles maakt dat de fintech-sector een groot potentieel heeft. Niet voor niets is er de afgelopen jaren sprake van een explosieve groei die naar verwachting eerder toe zal nemen dan zal afvlakken. De sector is aantrekkelijk voor beleggers maar zeker ook voor nieuwkomers en doorgroeiers op de arbeidsmarkt.”
Waarom zijn fintechbedrijven aantrekkelijke werkgevers?
“Als je je carrière begint of voortzet bij een bedrijf dat een groei doormaakt, dan kun je meegroeien. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt, waar een tekort is aan goed opgeleide mensen, zullen innovatieve bedrijven investeren in hun medewerkers. Mensen vinden het tegenwoordig heel belangrijk om een balans te vinden tussen werk en privé. Juist deze sector, waar digitalisering zo belangrijk is, biedt de mogelijkheid van een ideale mix tussen thuis en op locatie werken. Bovendien is die kantoorlocatie vaak heel aantrekkelijk.”
Wordt het belang van een fysiek kantoor nu vaker onderschat?
“Je zou, in deze tijd van zoom- en teammeetings, denken dat de locatie minder belangrijk is. Toch is dat niet zo. Natuurlijk wordt er meer vanuit huis gewerkt maar een fysiek kantoor blijft belangrijk. Het is misschien zelfs belangrijker dan voorheen. Om samen te komen met collega’s, fysiek te vergaderen en je deel te voelen van een groter geheel. Ook voor de ontvangst van zakelijke relaties is een kantoor met een professionele uitstraling belangrijk. Dat kantoor moet bovendien niet alleen digitaal maar ook fysiek uitstekend bereikbaar zijn. Het is, net als je website, je visitekaartje. Daar moet je aandacht aan besteden.”
Zijn fintechbedrijven misschien nog wat te bescheiden in hun presentatie?
“Naar mijn idee wel. Dit deel van de kenniseconomie ontwikkelt zich razendsnel. Deze bedrijven maken een enorme groei door, zowel als het gaat om omzet als om het aantal medewerkers. Er is bovendien een aanzienlijk groeipotentieel. De sector mag en moet zich veel prominenter presenteren als belangrijk onderdeel van de Nederlandse economie.”