De 1,5 meterbedrijfscultuur stelt andere eisen aan leiderschap. Wat staat je als werkgever te doen om het ‘nieuwe normaal’ te managen? Hoe optimaliseer je tijdens deze crisis de werksituatie voor je medewerkers?
Jan van den Hoogen
Strategisch arbeids- en organisatieadviseur Arbo Unie
Het is een ijzeren wet: economisch zware tijden zorgen voor een toename van psychische klachten. “In dit geval maken mensen zich behalve over hun baan ook zorgen over hun gezondheid”, zegt Jan van den Hoogen, strategisch arbeids- en organisatieadviseur bij Arbo Unie.
“Bovendien gaat thuis werken niet iedereen makkelijk af. Werk en privé lopen daarbij nu letterlijk door elkaar. Dat kan storen en afleiden. De digitale alternatieven voor de sociale contacten buiten de deur waarop we zo gesteld zijn, zijn niet in alles vergelijkbaar.
Een videovergadering vraagt bijvoorbeeld veel van je concentratie. Medewerkers worden soms ook onzeker of ze wel goed bezig zijn; niemand kijkt mee en de communicatie is toch anders als je niet goed zicht hebt op elkaars lichaamstaal.”
Duidelijke afspraken
Reden te meer om helder te zijn in wat je van je medewerkers verwacht, stelt Van den Hoogen. “Denk na over wat je doelstellingen zijn in deze situatie en wat voor je medewerkers haalbaar is. Maak hierover duidelijke afspraken, zodat ze dáár alvast geen stress over kunnen hebben.
Je zal ook moeten overstappen van sturen op het proces naar sturen op output. Van ervaringen met het nieuwe werken weten we dat dit een valkuil kan zijn, dat leidinggevenden hun medewerkers op de huid gaan zitten en voortdurend vragen wat ze aan het doen zijn.
Terwijl het veel beter werkt als ze het vertrouwen krijgen dat ze met de juiste dingen bezig zijn en dat het gaat lukken. Dat geeft het houvast dat ze nodig hebben.”
Rapportcijfers zeggen meer
Daarnaast is het zaak om zicht te houden op wat er bij medewerkers speelt: hoe is het met hun mentale veerkracht? “Al is dat nu juist lastig”, geeft Van den Hoogen toe.
“Waar je voorheen je medewerkers om je heen had en in de wandelgangen kon bijpraten, zal je die informatie nu veel actiever moeten ophalen. Tijdens het online koffiekwartiertje informeren naar hoe het gaat, is daarvoor niet genoeg.
Vraag je medewerkers liever in elk gesprek hun welbevinden een rapportcijfer te geven. Iedereen snapt wat een vier of een acht inhoudt. Je ziet het ook als er een dalende lijn in zit. Houd lijstjes bij en ga elke week na of je iedereen in beeld hebt. Zo kan je waar nodig tijdig ingrijpen.
Ga je niet als hulpverlener gedragen maar laat de medewerker zelf oplossingen aandragen – aan jou de taak om hierin te faciliteren. Daarbij is het goed om je te realiseren dat bepaalde stressfactoren moeilijk weg te nemen zijn.
Wat je wel kan doen, is je medewerkers helpen energiebronnen aan te boren die ze daartegenover kunnen plaatsen. ‘Wat ga jij morgen doen dat jou nieuwe energie geeft?’ is daarvoor een prachtige openingsvraag.”
Over Arbo Unie
Arbo Unie helpt mensen om een leven lang optimaal te kunnen werken. Op een veilige, gezonde en productieve manier, zodat ze al hun mogelijkheden ten volle kunnen benutten. Arbo Unie is er voor organisaties in Nederland, die deze filosofie delen en willen investeren in inzetbaarheid en potentieel van mensen.