Juist als niet alle medewerkers vanuit dezelfde locatie werken, is het van groot belang om hen optimaal te ondersteunen en te begeleiden. Dat kan onder meer door informatie over het bedrijf, diensten, producten en processen aan te bieden via e-learning.
Annemarie Rebel
Directeur E-learning Training
Foto: Marc Roos
Honderd procent herkenbaar
“De coronacrisis biedt uitdagingen én mogelijkheden”, stelt Annemarie Rebel, directeur van E-learning Training. “Veel mensen werken nu vanuit huis of vanaf een andere locatie dan kantoor.
Hoe zorg je dan dat iedereen dezelfde taal spreekt, hetzelfde kennisniveau heeft en over dezelfde informatie beschikt? Daarvoor is e-learning heel geschikt. Zeker als het maatwerk is.
Een e-learning programma die specifiek over jouw bedrijf en jouw situatie gaat, sluit goed aan bij de behoefte van de medewerkers. Als het geheel honderd procent herkenbaar is voor de medewerkers ontstaat inspiratie en motivatie.”
Maatwerk
Het moet duidelijk zijn wat het doel is en waaraan het de medewerkers nu soms ontbreekt om optimaal te kunnen functioneren. Degene die de leermodules ontwerpt, zal dan ook intensief samenwerken met de experts binnen het bedrijf én met de medewerkers voor wie de modules bedoeld zijn.
Een goede opzet van e-learning vergt dan ook een tijdsinvestering van de organisatie. “Wat wil jij overbrengen? Wat hebben jouw medewerkers nodig om hun werk goed te doen? Dat zijn de belangrijkste vragen”, stelt Annemarie.
Toets-elementen
Het e-learning traject wordt zo ontwikkeld dat de kennis in korte blokken wordt aangeboden. E-learning moet leuk zijn. Je moet in je eigen tijd, op jouw eigen tempo de informatie tot je kunnen nemen. Naast interacties zoals een sleepvraag of een video, bevat e-learning ook toets-elementen.
“Met een quiz over de materie kun je bijvoorbeeld snel ontdekken welke materie je wellicht al beheerst”, vertelt Annemarie. “Die module(s) kun je dan overslaan. Zo heeft de medewerker zelf in de hand waar hij of zij de meeste tijd aan wil besteden.”
Doeleinden
E-learning kan worden ingezet voor diverse doeleinden. “Je kunt bijvoorbeeld bij de start van een nieuwe medewerker een online on-boarding traject starten”, stelt Annemarie.
“Zo kan jouw organisatie nog voor de eerste werkdag informatie delen over het bedrijf en de manier van werken. Is er een nieuwe softwareapplicatie of een nieuw product dan kan in plaats van een ‘klassikale’ uitleg de informatie ook via e-learning worden aangeboden.
De een leert nu eenmaal sneller of op een andere manier. De modules blijven beschikbaar, zodat je ze later nog eens door kunt nemen als dat nodig is. Zo zorg je ervoor dat iedereen de materie optimaal beheerst.”
E-learning – blended learning
De combinatie van e-learning en een reguliere training is ideaal om informatie te delen én het groepsproces te bevorderen. “E-learning is een individueel proces.
Bij blended learning wordt e-learning gecombineerd met kennisbijeenkomsten of, nu samenkomen lastig is, met webinars. Op die manier kunnen collega’s, ook op afstand, met elkaar in gesprek gaan en ontstaat het groepsgevoel.
Zo kun je de ideale mix samenstellen die past bij het bedrijf, de doelstellingen en de medewerkers.” Groot bijkomend voordeel is dat er nu extra subsidiemogelijkheden zijn om het werken op afstand te bevorderen.
“Dat is natuurlijk niet de hoofdreden om zo’n traject te starten maar het is wel een prettige bijkomstigheid.”