Vervoer zonder uitstoot (nulemissie) wordt dit decennium de nieuwe norm: personenauto’s, vrachtwagens en bussen gaan rijden op elektriciteit en groene waterstof. Deze transitie gaat snel: de kosten dalen hard en het is broodnodig om klimaatverandering en luchtvervuiling tegen te gaan.
De auto-industrie maakt momenteel de grootste duurzame technologische revolutie door in haar geschiedenis: steeds meer fabrikanten kondigen aan dat zij binnen afzienbare tijd alleen nog maar volledig elektrische auto’s verkopen, en geen fossiele auto’s meer met een verbrandingsmotor. Dat doen zij deels omdat ze niet anders kunnen: zij moeten simpelweg aan de steeds strengere Europese eisen voor CO2-uitstoot van nieuwe auto’s voldoen. Recent kondigde de Europese Commissie aan dat na 2035 geen fossiele modellen meer worden verkocht in de EU. Maar het komt ook door de sterke kostendaling van elektrisch rijden: zo gaan de techniek en batterijtechnologie met sprongen vooruit en de kosten dalen hard. Voor veel consumenten – zeker als zij veel kilometers maken – is elektrisch rijden in termen van ‘total cost of ownership’ al zeer aantrekkelijk. Zo heeft een EV minder onderhoud nodig en zijn de energiekosten veel lager door een veel hogere motorefficiëntie.
In de ‘slipstream’ van de personenauto’s is een nog veel snellere revolutie gaande in truckland: ook vrachtwagens gaan in snel tempo elektrificeren. Deze transitie gaat waarschijnlijk nog sneller dan bij personenauto’s: door het relatief hoge aantal kilometers tikt het voordeel in energiekosten en efficiëntie extra aan voor transportondernemers. Ook vrachtwagens op waterstof zijn in opkomst, en kennen hetzelfde voordeel van geen schadelijke uitstoot.
Natuurlijk zijn er veel laad- en tankpunten nodig. Nederland is inmiddels een wereldwijde koploper in laadinfrastructuur, nergens vind je zo’n fijnmazig netwerk van laadpalen en snellaadstations. Ook tankinfrastructuur voor groene waterstof is in opkomst. Door die voorsprong staan we er goed voor in het verder uitbreiden van het netwerk en is ‘laadangst’ niet nodig voor consumenten die de overstap maken.
Het is overigens een misvatting dat elektrische voertuigen straks massaal op grijze stroom rijden. De elektriciteitsmix wordt snel groener dankzij het Klimaatakkoord (75% hernieuwbare elektriciteit in 2030) en kolencentrales gaan sluiten. In een energiesysteem met voldoende groene elektriciteit stoten EV’s minstens tien keer minder CO2 uit dan fossiele voertuigen[1].
Emissievrije mobiliteit zorgt voor klimaatwinst, geen stikstofuitstoot en een gezonde leefomgeving. Maar ook voor economische spin-off en exportkansen voor Nederlandse bedrijven. Op dit moment is slechts 2% van het wagenpark volledig elektrisch. Stimulering is daarom nog nodig zodat particulieren en zakelijk rijders de overstap kunnen maken van benzine- en dieselauto’s naar EV’s. Een goede volgende stap is normering voor werkgevers: een verplichting om zo snel mogelijk alleen nog nulemissie-auto’s te gebruiken voor zakelijk verkeer en woon-werkverkeer. Zo wordt vervoer zonder uitstoot daadwerkelijk het nieuwe normaal.
Bron: NVDE
[1] Auke Hoekstra, Maarten Steinbuch, TUe (2020): “Comparing the lifetime green house gas emissions of electric cars with the
emissions of cars using gasoline or diesel”