Hoe ziet het vervoer van de toekomst eruit? Waterstofauto’s handige apps en rekeningrijden. Steven van Eijck voorziet grote veranderingen: “Iedereen gaat merken dat vervoer veel slimmer wordt.”
Hoe bewegen we ons over, pak ‘m beet, tien jaar? Steven van Eijck is algemeen voorzitter van de Rijwiel en Automobiel Industrie Vereniging (RAI) en mede-oprichter van de Mobiliteitsalliantie, en zet zich in voor grote maatschappelijke vraagstukken: “Vervoer raakt veel aspecten van de samenleving aan. Het oplossen van problemen begint dan ook vaak met mobiliteit.”
Volgens van Eijck ligt alles al klaar om het vervoer van de toekomst slimmer te maken. “Straks kan je gemakkelijk je reis plannen en in één oogopslag zien wat je opties zijn: welke trein je kunt nemen, of je vervolgens kunt overstappen op een elektrische deelscooter, een fiets of leenauto. Je ziet hoeveel CO2 je uitstoot en welke alternatieven je hebt. Het verbinden van data zal het reizen makkelijker en duurzamer maken.”
Duurzaam forenzen
Als de wereld verandert, verandert ook onze manier van bewegen. Van Eijck: “Mensen werken steeds vaker thuis. Dat betekent ook dat je dan niet meer bij je werk in de buurt hoeft te wonen. Daardoor zullen steden veranderen. Dat is ook een valkuil: niet iedereen heeft de luxe om thuis te kunnen werken. Je moet daarom oppassen dat er een tweedeling ontstaat.”
Volgens van Eijck is het belangrijk dat beleidsmakers nu al nadenken over toekomstige scenario’s. “Als je wil dat forenzen duurzamer wordt, kun je met fiscale duwtjes mensen op weg helpen. Werknemers die dichtbij wonen vergoed je bijvoorbeeld een leasefiets, mensen die wat verder wonen een elektrische scooter.” Ook voorspelt Van Eijck dat betalen naar gebruik, oftewel rekeningrijden, er echt aankomt: “Dat is veel rechtvaardiger. Wie minder rijdt, betaalt ook minder. Dat is goed om uitstoot en files te verminderen.”
Schone steden
Ook op het gebied van goederenvervoer zal er veel veranderen, ziet Van Eijck. “Als we voor weinig geld snel een pakket in huis willen hebben, dan slibben de steden dicht. En het is duur. Pakketaanbieders zullen vroeg of laat meer geld gaan vragen voor bijvoorbeeld retourneren.” Goederenvervoer wordt daarnaast veel schoner: “Je gaat hybride vrachtwagens zien die automatisch op elektrisch overschakelen zodra ze een stad inrijden. Geofencing noemen we dat.”
Ook auto’s worden steeds slimmer: “De ontwikkeling van elektrische auto’s zet door, en dan voor name de infrastructuur en laadmogelijkheden. Ook zullen we meer in moeten zetten op waterstof. In omringende landen is dat al verder ontwikkeld.” En zelfrijdende auto’s, gaan we die echt zien? “Het kan”, zegt Van Eijck. “In een elektrische auto zit meer technologie dan in een Boeing 747. Maar de stap naar autonoom rijden is nog te groot. Mensen houden nu eenmaal graag de controle.”