Mobiliteit: er wordt volop in geïnvesteerd en geïnnoveerd. Logisch, want mobiel zijn is een belangrijke voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de samenleving. Wat ons nog aan ontwikkelingen te wachten staat, is deels nog een verrassing. Wat de samenleving nodig heeft, weten we eigenlijk allemaal al.
OV is het antwoord
We weten namelijk nu al dat het aantal reizigers de komende decennia fors gaat stijgen: de verwachting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is zo’n 30% tot 40%. We weten ook dat de Nederlandse bevolking de komende jaren gaat groeien en er met name in de Randstad veel nieuwe woningen gebouwd zullen worden. Tegelijk zijn we het allemaal met elkaar eens dat de steden leefbaar moeten blijven en we onze steeds schaarsere ruimte beter moeten benutten. De klimaatcrisis zet bovendien duurzaamheid hoog op de agenda. Op de steeds grotere vraag naar mobiliteit en combinatie met deze factoren is maar een antwoord mogelijk: zet in op openbaar vervoer. Want deze duurzame vorm van vervoer draagt bij aan het verminderen van CO2-uitstoot en het vergroten van de leefbaarheid in de openbare ruimte.
Waterstof en elektrisch
Om te zorgen dat de smalle straten in de drukke steden niet vastlopen met nog meer auto’s, is het noodzakelijk dat meer mensen ervoor kiezen zich te verplaatsen met het openbaar vervoer. Gelukkig timmert het OV hard aan de weg en is daarmee steeds vaker een alternatief. Nederlandse treinen rijden al jaren op windenergie en in 2025 is vrijwel elke bus in Nederland emissievrij. De zelfrijdende trein komt eraan en er wordt geëxperimenteerd met waterstoftreinen. Moderne beveiligingssystemen zorgen dat er op een veilige manier meer treinen per uur over het spoor kunnen rijden. Beter gebruik van bestaande infrastructuur, veel duurzamer kan het niet.
Het duurzame vervoer is er, maar kiest de reiziger hier voldoende voor? Kiest de reiziger voor de trein, omdat die op windenergie rijdt? Dat speelt natuurlijk een rol, maar de reiziger wil vooral zonder gezeur van deur tot deur. En de reiziger gaat niet eerst een flink stuk lopen naar de bushalte, wanneer de nieuwgebouwde woonwijk nog niet door het OV is ontsloten. En de reiziger is ook niet bereid om extra te betalen omdat een reis met meerdere vervoersbedrijven moet worden gemaakt -waarbij ook steeds opnieuw moet worden in- en uitgecheckt.
Terug naar de basis
Bij Rover houden we van aantrekkelijke innovaties. Maar eerst gaan we graag terug naar de basis. Om te zorgen dat de komende jaren meer duurzame kilometers in de stad worden gemaakt, Zijn scherpe keuzes nodig. Openbaar vervoer moet voor iedereen een alternatief zijn voor individueel autogebruik. Dat maakt bovendien grote investeringen in dure auto-infrastructuur onnodig. Investeer in een goed OV-netwerk als vanzelfsprekend onderdeel van een stedelijk ontwerp. Met voldoende bussen, treinen en metro’s die elkaar snel opvolgen en zonder gedoe met tussentijds in- en uitchecken of vooraf fietsplaatsen moeten reserveren. Zodat reizigers voordelig, snel en bovenal gemakkelijk op hun bestemming komen. Alleen dan kiest de reiziger voor duurzame kilometers. Investeer in een klantvriendelijke OV-reis van deur tot deur. Dat is de allerbelangrijkste innovatie.