In Nederlandse steden zijn steeds meer deelfietsen te zien. Vooral op vervoersknooppunten zoals transferia, trein-, tram-, bus- en metrostations maken veel mensen gebruik van een deelfiets.
Het bekendste deelfietsexperiment in Nederland was het Witte Fietsen Project in Amsterdam in de jaren zestig. Het idee was dat je deze fietsen overal kon meenemen en ook overal weer kon neerzetten. Het bleef echter bij een idee, het experiment kwam niet van de grond.
Goede kwaliteit
De huidige deelfietsprojecten zijn niet te vergelijken met het Amsterdamse experiment. Gebruikers worden geregistreerd, de fietsen zijn doorgaans van uitstekende kwaliteit en ze worden niet of nauwelijks gedumpt. Er zijn aanbieders met meer dan 4,5 miljoen transacties op jaarbasis. “De deelfiets is een schoolvoorbeeld van een succesvolle duurzame transportoplossing”, stelt Wim Bot, (inter)nationaal beleidsadviseur van de Fietsersbond. “Deze projecten dragen bovendien bij aan de leefbaarheid van de stad.”
Reservering en registratie
De digitalisering van gegevens en het gebruik van applicaties maakt het reserveren en gebruiken van deelfietsen makkelijker en toegankelijker dan voorheen. Waar mensen vroeger een abonnement moesten afsluiten of een contract moesten ondertekenen, kunnen zij nu vaak via hun mobiel een fiets reserveren. De gebruiker krijgt vervolgens een digitale code waarmee hij of zij het slot kan openen. “Als je aankomt op de plaats van bestemming, staat je fiets klaar en kun je hem direct meenemen”, legt Bot uit.
Nederland is uniek
In grote Europese steden als Berlijn, Rome, Barcelona en Parijs, zie je in het stadsbeeld vaak meer deelfietsen dan fietsen van particulieren. Dat is hier niet het geval. Dat komt volgens Bot omdat vrijwel iedere Nederlander zelf een fiets heeft. De deelfiets wordt daarom vrijwel niet gebruikt in de eigen woonplaats. In plaats daarvan wordt deze fiets ingezet bij stedelijk aanvullend transport wanneer iemand gebruik heeft gemaakt van trein, bus, tram of metro of wanneer iemand in een andere stad op bezoek of op vakantie is.
Transferia
Hoewel de deelfiets nu al een groot succes is, zijn er nog voldoende groeikansen. Steeds vaker proberen grote steden auto’s te weren uit de binnenstad. Dat doen zij door aan de rand van de stad of aan de rand van het stadscentrum transferia in te richten. Vanaf deze transferia kunnen automobilisten dan verder reizen met bijvoorbeeld het openbaar vervoer. “Wie op die locaties kwalitatief goede en betaalbare deelfietsen aanbiedt, zal zeker succes hebben”, voorspelt Bot. “De fiets brengt je immers direct waar je wilt zijn zonder te moeten overstappen of nog een stuk te moeten lopen.”