Traditionele e-learnings werken niet meer goed: medewerkers hebben vaak geen tijd en zin in een ellenlange cursussen en ze vergeten snel weer wat er in de training zat. NanoLearning biedt een aantrekkelijk alternatief: leren aan de hand van kleine ‘blokjes’ van een paar minuten. Klinkt misschien te goed om waar te zijn, maar de leermethode is wetenschappelijk bewezen effectief en efficiënt.
NanoLearning stelt organisaties in staat om met ultrakorte lessen – ‘nanobytes’ vergeleken met traditionele e-learning – te werken aan bewustwording over essentiële onderwerpen. Denk aan privacy, IT-security, veiligheid op de werkvloer, duurzaamheidsdoelstellingen, regelgeving en protocollen. “Dat zijn belangrijke onderwerpen, maar niemand wil nog tijd vrijmaken om traditionele trainingen te doen; zeker niet over taaie thema’s als bijvoorbeeld informatiebeveiliging, compliance of privacy,” begint Arnold van den Hof, algemeen directeur van Junglemap Benelux zijn verhaal. “Ik vergelijk het gekscherend wel eens met het boodschappenlijstje van Max Geheugentrainer: we hebben al moeite om vijf boodschappen te onthouden, hoezo vragen we dan van mensen om met lange trainingen twintig complexe zaken rondom cybersecurity te onthouden?”
Gespreide herhaling
NanoLearning maakt gebruik van gespreide herhaling, ‘retrieval practice’ en slimme psychologische beïnvloeding die de organisatie – naast kennisoverdracht – ook helpt met het veranderen van gedrag binnen de organisatiecultuur. De leermethode is laagdrempelig: het ‘doen’ van iedere nanolearning-les duurt gemiddeld 2 minuten en 11 seconden. Iedere les wordt gedeeld via e-mail, sms of software als Slack of Teams, zodat personeel zonder in te loggen gelijk aan de slag kan. “Daarbij zien we een voltooiingspercentage van 98%, wat de effi cientie aantoont,” schetst van den Hof. “De meest gehoorde reactie die we krijgen is: ‘het is niet moeilijk.’ Het is niet intensief voor je brein; geen zware belasting. Over trainingsdagen hoor je dat vaak wel. NanoLearning doe je juist tussendoor: je wordt even aan het denken gezet en dan kun je gelijk weer door met waar je mee bezig was. Het is dus licht verteerbaar terwijl je nieuwe kennis opdoet – én onthoudt.”
Vergeetcurve
Het meetbare resultaat van de leermethode is ook te zien in vergelijking met de ‘vergeetcurve’, die ontdekt werd door de Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus: meer dan tachtig procent van nieuw opgedane kennis verdwijnt met traditioneel leren al binnen één maand. Dat wordt na verloop van tijd steeds minder. Met NanoLearning licht dat anders: “Door gespreide herhaling toe te passen, zie je dat die curve steeds vlakker wordt en mensen nieuwe kennis dus veel langer vasthouden. Dat is de kracht van herhaling.”
Geen productiviteitsverlies
Met de NanoLearning-leermethode bereikt Junglemap 1.2 miljoen werknemers per maand in 34 landen. Van den Hof: “We zien vaak dat organisaties met een compliance mindset met trainingen omgaan: we moeten werknemers trainen en als dat gedaan is, dan voldoen we aan de norm en kunnen we een vinkje zetten. Maar ons brein leert niet op die manier; we willen juist continu geprikkeld worden. Doordat de lessen slechts een paar minuten duren, is er op de werkvloer geen productiviteitsverlies. Dat is behoorlijk future-proof.”

Arnold van den Hof
Algemeen directeur van Junglemap Benelux